Pneu

Základní informace o pneumatikách

Rozměr pneumatiky je základní informace, kterou je třeba vědět při koupi nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „195/65 R15“. Vhodný rozměr pro Váš vůz najdete v tomto formátu ve velkém technickém průkazu (TP). Najdete zde také předepsanou hodnotu nosnosti a rychlosti.

Přičemž číslo 195 udává šířku pneumatiky v milimetrech. Hodnota 65 značí profil pneumatiky. Jedná se o procentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky k její šířce, tedy o hodnotu 65 % ze 195 mm což je cca 127 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci kostry pneumatiky a hodnota 15 udává vnitřní průměr pneumatiky, který musí být vždy shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích, kdy 1palec = 25,4 mm.

Dále jsou na pneumatikách uvedeny hodnoty indexů nosnosti (označen číselným kódem) a indexem rychlosti (označen písmenem). Tabulky index nosnosti a index rychlosti najdete zde.

Nosnostní neboli hmotnostní index a rychlostní index pneumatik jsou uvedeny vždy bezprostředně za rozměrem na pneu, např. ve tvaru 195/65 R15 91T, kdy hodnota nosnostního indexu je 91 = 615 kg (udává maximální zátěž na 1 pneumatiku, u osobních automobilů je řeč asi o 20-30 % váhy vozidla) a hodnota rychlostního indexu je T = 190 km/h (udává maximální povolenou rychlost na pneumatice, aniž by vznikalo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly).

Předepsané hodnoty hmotnostního a rychlostního indexu jsou uvedeny v TP a nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší index použít bez problému můžete, pneumatika však bude mít tužší bočnici a jízda s touto pneu může být méně komfortní. Při použití nižšího rychlostního indexu by měl řidič na viditelné místo na palubní desce umístit cedulku s maximální možnou rychlostí.

Další údaje na pneumatikách označující specifické vlastnosti. Více v tabulce zde.

Důležitá informace je, že na jedné nápravě vždy musí být pneumatiky stejné značky, rozměru, vzorku, atd.

Rozlišujeme několik základních typů dezénů pneumatik a to symetrické pneu, asymetrické pneu a směrové pneu.

Symetrické pneu - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici. Pneu vypadá stejně, ať jí nasadíte na vozidlo libovolným způsobem.

Asymetrické pneu - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá plní svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, jak se často zákazníci mylně domnívají. Asymetrická pneumatika má vždy označenou vnější (outside) a vnitřní (inside) stranu, kterou je nutné při montáži dodržet.

Směrové neboli šípové pneu - pneumatiky mají šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed, při montáži je nutné směr šipky dodržet.

Označení DOT a životnost pneumatik

V poslední době tolik diskutovaná zkratka! DOT neboli Department of Transportation. Jde o údaj, který se na pneumatiky uvádí pro potřeby amerického trhu. Tuto normu vyžaduje ministerstvo dopravy Spojených států. Na evropském trhu by tedy tento údaj nemusel být vůbec uváděn, protože evropská legislativa uvádí povinnost uvádět normu E – jde o uvedení písmena E a číselného kódu, který neřekne nic nikomu, kromě samotného výrobce.

DOT se nachází mezi dalšími informacemi vyraženými na bočnici pneumatiky. První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označují rok, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 3012 – vyrobeno třicátý týden roku 2012).

Obecně řečeno se zimní pneumatiky vyrábějí v létě a naopak letní v zimě! Je důležité se tedy uvědomit, že pneumatika stará např. rok je prakticky úplně nová. Obzvlášť pneumatiky vyráběné mimo Evropu stráví na cestě mezi továrnou a obchodníkem zhruba 3 až 6 měsíců! Samotní výrobci uvádějí, že dodávají pneu do dvou let stáří jako úplně nové zboží! Tedy i teď výrobce dodává zboží s DOT z roku 2011. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.

Podtrženo, sečteno:

Pneumatiky prodávané jako nové by měly být vyrobené maximálně pět let před jejich prodejem, resp. před jejich uvedením do provozu. Správný obchodník by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.

Celková životnost pneumatiky začíná dnem její výroby a v souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.

 

Země původu:

V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma a holý nesmysl!

Není v našich silách kontrolovat a zjišťovat všem zákazníkům tuto specifikaci – tedy požadavek na „MADE IN“ v určité konkrétní zemi. Jednotlivé koncerny samozřejmě ručí za kvalitu svých výrobků!

Výměna letních pneumatik za zimní a naopak

Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky, které jsou vyrobené z měkčí pryže. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší než +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné přezout na letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale jejich nevýhodou může být to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované, tedy pneu letní nebo pneu zimní.

Označení M+S

Pneumatiky s označením M+S (mud & snow, tedy bláto a sníh), které jsou mylně označované jako zimní, mají lepší vlastnosti oproti „letní“ pneumatice pouze na sněhu, břečce nebo v blátě. Na ledu je jen o málo lepší než klasická pneumatika. Jediné označení, které potvrzuje změřené zimní schopnosti, je piktogram představující sněhovou vločku na pozadí hory. Byl vyvinut americkými a kanadskými výrobci. Je znám pod zkratkou 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Značení neboli štítkování pneumatik

V červnu 2012 bylo zavedeno povinné značení pneumatik, neboli štítkování, které upřesňuje Evropská komise. Jedná se o hodnocení podílu na spotřebě paliva (valivý odpor), přilnavosti na mokré vozovce a vnější hlučnosti pneumatiky. Hodnoty jako přilnavost a valivý odpor jsou protichůdné vlastnosti. Je proto velice složité vyrobit pneumatiku s označením A pro valivý odpor a zároveň A pro brzdění na vodě. Z hlediska výběru by pro většinu zákazníků nemělo být štítkování plně směrodatné. Sportovní pneu mají větší přilnavost a tedy i valivý odpor, ale lépe sedí na vozovce.

Štítky pro zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou vyvinuty pro výkon v zimních podmínkách, jako je sníh, led, mokrý a rozbředlý sníh, při nízkých teplotách, a k zajištění vysoké úrovně bezpečnosti ve všech zimních podmínkách.

Štítek neukazuje žádné kritérium specifické pro výkon v zimě!!! Zimní pneumatiky tedy mohou spadnout do nižších tříd na štítku než letní pneumatiky.

 

 

 

 

Runflat

Pneumatiky RUNFLAT jsou schopny při defektu nebo ztrátě tlaku pokračovat dále v jízdě bez poškození pneumatiky a to díky vyztuženým bočnicím, které udrží pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Naproti tomu pokud běžná pneumatika ztratí tlak, jednoduše se pod tíhou vozidla zbortí a pneumatika se další jízdou zničí.

Contiseal
ContiSeal™ pneu - rychlý přehled výhod